Wykaz projektów studenckich

Łódź solarna Baśka

Nazwa projektu:

Koło Naukowe:

Uczelnia:

Strona WWW:

E-mail:

Inne:

Łódź solarna „Baśka”

AGH Solar Boat

Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie

www.aghsolarboat.pl

aghsolarboatteam@gmail.com

Facebook   |  Instagram   |   LinkedIn

Opis projektu

„Baśka” to wyjątkowa łódź solarna, nagradzana na międzynarodowych zawodach, w całości skonstruowana przez grupę studentów-pasjonatów z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Zamiłowanie do żaglowania było pierwszym czynnikiem, który złożył się na zapoczątkowanie projektu w 2015 roku. Członkowie Akademickiego Klubu Żeglarskiego i Koła Naukowego Eko Energia postanowili stworzyć łódź, która byłaby przyjazna środowisku i nie emitowała zbędnych zanieczyszczeń. Dzięki różnorodnym umiejętności członków pomogły stworzyć pierwszy skład zespołu, który w ciągu pierwszych miesięcy znacznie się powiększył. Początki nie były łatwe, nieustannie napotykaliśmy nowe przeszkody, jednak do końca wierzyliśmy, że to co robimy ma sens. Budowa łodzi solarnej jest dla nas wyzwaniem inżynierskim, ale również manifestem o zrównoważonym rozwoju transportu morskiego. Jako studenci Akademii Górniczo-Hutniczej doskonale zdajemy sobie sprawę z wyzwań, przed jakimi staje nasza planeta. Kadłub oraz pokład łodzi, o geometrii będącej naszym autorstwem, wykonaliśmy z kompozytu typu sandwich wykorzystującego włókno węglowe, które jest podstawowym materiałem budulcowym większości elementów w naszej łodzi. Zapewnia ono dużą wytrzymałość i sztywność konstrukcji przy niskiej wadze. Szczególną cechą łodzi są hydroskrzydła, które umożliwiają wyniesienie kadłuba łodzi ponad powierzchnię wody, w celu redukcji oporów hydrodynamicznych. Do napędu wykorzystujemy silnik elektryczny BLDC o mocy 7kW, umieszczony pod wodą w szczelnej gondoli stanowiącej unikatowe rozwiązanie na tle innych zespołów. Umiejscowienie napędu pod powierzchnią wody upraszcza cały układ przeniesienia napędu oraz również znacznie ułatwia chłodzenie silnika. Łódź zasilana jest z paneli fotowoltaicznych umieszczonych na jej pokładzie, dostarczających do 1200W mocy. Energia ta gromadzona jest w akumulatorach Litowo-jonowych o pojemności 1,5 kWh. Serce łodzi stanowi instalacja elektryczna, która umożliwia przetwarzanie energii z ogniw fotowoltaicznych celem jej magazynowania w akumulatorze oraz zasilania wszystkich komponentów. Kontrole nad pracą wszystkich urządzeń oraz monitorowaniem wszystkich parametrów pracy łodzi zajmuje się rozbudowana elektronika wykorzystująca magistralę CAN do komunikacji między modułami. Dzięki modułom łączności bezprzewodowej otrzymywane dane mogą być przesyłane na ląd.

Najważniejsze osiągnięcia
  • 2. miejsce na międzynarodowych zawodach Solarboot Regatta der TH-Wildau 2019
  • 3. miejsce na międzynarodowych zawodach Monaco Solar & Energy Boat Challenge 2019
  • 3. miejsce na międzynarodowych zawodach Monaco Solar & Energy Boat Challenge 2018
Dodatkowe informacje

Koordynator:

Opiekun projektu:

Dominika Kurczyna

dr inż. Krzysztof Sornek, mgr inż. Wojciech Sajdak

Zapisz się do newslettera Młodej Nauki i bądź na bieżąco z działalnością i osiągnięciami studenckiego ruchu naukowego

Śledź nowe projekty i osiągnięcia studentów, a także wspieraj ich działalność!